تبلیغات
ووشو شهرستان دیّر- سبک سیولوم پای هوپ گار - برنامه غذایی در ورزش
ووشو شهرستان دیّر- سبک سیولوم پای هوپ گار
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سیولوم پای: یا مشت جنوبی شائولین کــه اصطلاحا بــدان (نـن شائولین) نیز می‌گویند از جمله سبک‌های بسیار نادر و قدیمی است کــه در معبد شــائولین جنوبی واقع در استان (فوجیان) به وجود آمد. (سیو لوم) که گا‌ها (سیل لوم) نیز تلفظ می‌شود، بــر اساس حــرکت پنج حیوان، اژد‌ها، ببر، مار، پلنگ، و درنا به وجــود آمده و یکی از با شــکوه‌ترین سبکهای پر قدرت در هنر‌های رزمی چینی محسوب می‌گردد.

سی فــو دیــری
رئیس و بنیانگذار سبک سیولوم پای شهرستان دیّر

مدیر وبلاگ : Dragon Dayyer
برنامه غذایی در ورزش

در برنامه ریزی غذایی ورزشكاران نكات زیر را باید رعایت نمود :

1-  غذاها باید آب پز ، بخار پز و یا كبابی باشد. غذاهای سرخ كرده حتی المقدور مصرف نشود.

2-  غذاها نوعا" باید حاوی كربوهیدرات دیر جذب مثل ماكارونی ، برنج و نان باشد.

3-  مصرف كله پاچه ، سیرابی و مغز توصیه نمی شود زیرا باعث گرفتگی عضله می شود.

4-  مصرف هفته ای یك بار جگر توصیه می شود.


5-  مصرف نوشابه های گاز دار توصیه نمی شود.

6-  بهترین گوشت برای ورزشكاران گوشت گاو است و بهتر از گوشت بره ، گوسفند و گوساله است.

7-  مصرف مكمل های غذایی بدون مشورت با پزشك ورزشی توصیه نمی شود چرا كه برخی از این مكمل ها غیر استاندارد بوده و خطرناك است.

8-  مصرف آب میوه مانند سیب و انگور كه به اندازه حجم آب میوه در آن آب مخلوط شده باشد قبل از مسابقه مناسب است.

9-  استفاده از ماءالشعیر بعد از تمرین یا مسابقه مفید است.

 10- در زمان 30 دقیقه قبل از تمرین قند ساده ( شكر ) ممنوع است زیرا كارایی ورزشی را كاهش می دهد اما مصرف مایعات قندی در طی مسابقه طبق دستورالعمل گفته شده مفید است.

  11- روزانه 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزی مصرف كنید. ( یك وعده میوه : 1 تكه متوسط میوه تازه یا   نصف فنجان میوه خام یا پخته ، یك وعده سبزی : یك فنجان برگ گیاهان سبز خام )

رژیم غذایی قبل از مسابقه :

هدف اصلی از غذای قبل از مسابقه فراهم كردن كربوهیدرات كافی برای تولید انرژی و مقدار مناسب مایعات است. وجود كربوهیدرات مانع تخلیه ذخایر گلیكوژن عضلات می شود (خصوصا" در ورزشهای با شدت بالا ، چرا كه می دانیم هرچه شدت ورزش بیشتر شود سهم كربوهیدرات در تولید انرژی افزایش می یابد. )

 به عنوان یك قانون ، غذاهای دارای چربی و پروتئین زیاد نباید در روز مسابقه مصرف شوند ، زیرا این غذاها دیر هضم تر هستند.

پروتئین یا كربوهیدرات :

بسیاری از ورزشكاران بر این باورند كه باید قبل از مسابقه ، حتما" (گوشت و تخم مرغ) مصرف كنند. یك چنین غذایی به دلیل دیر هضم بودن می تواند بر عملكرد ورزشی اثر نامطلوبی داشته باشد. بنابراین لازم است غذاهای پر كربوهیدرات جایگزین غذاهای پر پروتئین در وعده قبل از مسابقه شود چرا كه كربوهیدرات سریعتر از چربی و پروتئین ،‌ هضم و جذب می شود.

وعده غذایی قبل از مسابقه باید حاوی 300 تا 150 گرم كربوهیدرات باشد و 4 تا 3 ساعت قبل از مسابقه مصرف شود. از خوردن غذاهای چرب و سرخ كرده پرهیز كنید.

دستورالعمل مایعات در ورزش :

1-  محدودیتی برای مصرف مایع قبل و حین ورزش وجود ندارد.

2- 2ساعت قبل از مسابقه 5/2 فنجان آب (هر فنجان 200میلی لیتر) و 15دقیقه قبل از مسابقه 5/1فنجان آب مصرف شود (آب خالص)

3-  در طی فعالیت ورزشی هر 15دقیقه 200میلی لیتر محلول قندی حدود 5% مصرف شود (در یك لیتر60گرم شكر حل شود) قند موجود بخشی از انرژی مورد نیاز ورزش را تامین می كند.

4-  اگر زمان ورزش طولانی باشد و یا هوا گرم باشد مقدار تعریق ورزشكار افزایش می یابد و در عرق مقداری املاح بدن نیز به همراه آب نیز دفع می شود. اشاره كردیم كه مایع مصرفی در ورزش باید حاوی 5% قند باشد. سؤالی كه همواره مطرح است این است كه اضافه كردن نمك به مایع ورزشی ضرورت دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت در شرایط عادی لزومی به اضافه كردن نمك نیست و طبق مطالعات صورت گرفته هرگاه زمان ورزش بیش از یك ساعت باشد به هر لیتر مایع مصرفی 5/1گرم نمك اضافه شود.

 مطالعه نشان می دهد كه مصرف مقادیر بیشتر نمك ( و آنگونه كه برخی ورزشكاران عادت دارند قرص نمك) به هیچ عنوان مفید نیست و می تواند كارایی ورزشكار را كاهش دهد.

مایع مصرفی در ورزش بهتر است خنك (حدود5 درجه سانتیگراد) شیرین و با طعم لیمو باشد.

نمونه یك وعده غذایی قبل از مسابقه به صورت زیر است :

-   یك كاسه غلات به همراه شیر

-   غذایی شامل برنج ، سیب زمینی ، ماكارونی

-   نان به همراه كره و مربا یا عسل

-   یك عدد كلوچه

-   سالاد

-   میوه تازه

 

 

منبع : بر گرفته از كتاب كلیدهای رژیم غذایی و تغذیه ورزشكاران به تالیف دكتر سید حمیدرضا نقوی





نوع مطلب :
برچسب ها : ووشو.wushu، تغذیه،
لینک های مرتبط :
Dragon Dayyer
جمعه 14 آذر 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی